På en
hylla i ett tjänsterum på Länsmuseet hittades nyligen två fotografier från
1840-talet, tagna med den allra första fotografiska tekniken: daguerreotypin.
Det är två porträtt av en man och en kvinna, okända för museets tjänstemän. Hur
länge fotografierna legat där och hur dom kommit till museet är det inte någon
som minns längre.
Daguerreotypin var en omständlig och kostsam process. Inte
många människor i varje stad hade ekonomisk möjlighet att köpa en daguerreotyp.
Kundkretsen var med andra ord rätt begränsad. Daguerreotypisterna blev tvungna
att resa runt i landet för att hitta kunder. Efter några veckor på samma ställe
var det dags att åka vidare till nästa stad.
För att hugade kunder
skulle veta när daguerreotypisten kom till staden var det brukligt att
annonsera i de lokala tidningarna. I
Norrlandsposten den 27 februari 1844 stod att läsa:Porträttering medelst Daguerréotypen verkställes
alla dagar till den 21 Maj uti Gästgifaren Herr Nymans Trädgård från kl. 9 f.m
till kl. 7 e.m. Priserna äro 3, 4, 5, 6 och 8 Rdr B:ko. Obs. Det är
derom föranstalladt att de personer som sitta till porträtteringen ej blifva
besvärade af åskådare. Anm. Äfven vid mulet väder lyckas det
lika bra som vid solsken.
Vilh. Heineman, från Stockholm.
Kanske är det Heinemann som tagit de två daguerreotypier
som nu hittats på Länsmuseet Gävleborg. Kanske är det någon av de andra
daguerreotypister som besökte Gävle under 1840- och 1850-talen; A Derville från
Paris, som kallade sig ”Daguerres elev”, J L Lewin från Stockholm, E Philipsen
från Köpenhamn och Waldemar Renard från Kiel för att nämna några.
Eller varför inte en av de första i Gävle bofasta fotograferna,
handlaren Erik Östman, som annonserar under mitten av 1850-talet om
”Portättering medelst Daguerreotypi och
Photografi på Glas och Vaxduk till nedsatte priser. Porträtter och teckningar
av andra föremål, troget efter naturen, kunna varje dag erhållas i gården n:o
229 vid västra tullen.”
På Länsmuset Gävleborg finns nu sammanlagt nio
daguerreotyper i det klimatreglerade bildarkivet.