tisdag 21 september 2010

Långbyxor från 1800-talet




Hemslöjdens kursgård i Leksand vill ibland komma och titta på föremål i våra magasin och de flitigaste besökarna är de som studerar sömnad och folkligt mode. För en tid sedan ville de titta på långbyxor från 1800-talet och jag plockade då fram ett par ur samlingarna med nummer GM 4075. Den enda information som fanns i museets katalog var att de ”tillhört soldat Ferm i Skogs socken” i södra Hälsingland.
Eftersom Länsmuseet har tillgång till Genline, svenska kyrkböcker på nätet så kunde jag inte motstå frestelsen och undersöka om han verkligen hade existerat.
Jo då, byxorna hade tillhört korpral Anders Ferm, född i Tyby, Mo socken den 25 februari 1795. Omkring 1830 dyker han upp som klensmed vid Gullgruva bruk i Skogs socken där han avlider 15/7 1868. På så sätt kunde jag ringa in honom och jag började misstänka att byxorna tillhört hans uniform vilket också byxornas snitt skvallrar om. Med hjälp av all information vi har skulle jag lätt kunna forska vidare.
Jag vill slå ett slag för vilka möjligheter det finns att släktforska i Länsmuseets Faktarum på Styrmansgata 4 i Gävle. Vi har massor av databaser och litteratur!
Det är frestande att göra en ”släktutredning” kring varje föremål som har ett namn knutet till sig. Det gör vi naturligtvis inte med alla våra föremål. Det räcker gott med tanken på att det är möjligt.
Om Du själv vill botanisera i vårt Faktarum med litteratur från hela Gävleborgs län på tema kulturhistoria, arkeologi, byggnadsvård mm eller titta i våra databaser kring släktforskning kan Du kontakta Faktarummet för att boka tid. Tel 026/655630

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar